Spojka vám zabírá nahoře? Zjistěte, jaké jsou možné příčiny a řešení problému

Spojka v autě patří k jedné z nejdůležitějších součástí auta, a právě i z toho důvodu podléhá častému používání a s tím souvisejícímu opotřebení. Zajišťuje přenos výkonu od motoru do převodovky. I spojka má svoji životnost. Dříve či později se tak mohou objevit nejrůznější problémy. Velký vliv má mimo jiné i to, jakým stylem řidič jezdí. Jedním takovým je to, že spojka zabírá nahoře. V tomto článku se dozvíš, jaké jsou možné příčiny a řešení tohoto problému.

Zabírání spojky

Pokud svoje auto dobře znáš, nejspíš odhalíš případné problémy se spojkou velice snadno. Odcházející spojku je totiž možné poznat i během standardního ježdění. Za normální situace by spojka měla zabírat dole. V takovém v případě je vše zcela v pořádku a tvoje auto ještě nepotřebuje výměnu lamely. Pokud ovšem zabírá spíše v horní části, je zřejmě potřeba se připravit na brzkou výměnu lamely.

Příčiny toho, že spojka zabírá nahoře

Mezi nejčastější příčiny toho, že spojka zabírá až nahoře, patří následující:

1. Příliš mnoho ujetých kilometrů

Životnost spojky se obecně udává v rozmezí 150.000 – 200.000 km. V některých případech to ale může být výrazně méně i výrazně déle.

2. Nevhodný styl jízdy

Jedním z poměrně častých nešvarů je zatěžování tlačného mechanismu nohou i během jízdy. Tím se opotřebovává obložení lamely a povrch přítlačného talíře. Dalším problémem může být i řazení převodových stupňů neodpovídajících rychlosti auta, a to ať už jde o podtáčení nebo přetáčení motoru.

3. Montáž spojky

Na vině může být i chybná montáž nové spojky. Je důležité, aby převodovka nezůstala viset na lamele bez podepření. Převodovka také může být instalována ve špatném úhlu vůči spojce. Nesprávné fungování spojky může mít i důvod v chybném nastavení samostavu.

4. Opotřebování pouzdra spojkového ložiska

Na vině může být i opotřebování pouzdra spojkového ložiska nebo poničení (ohnutí) ovládací vidličky.

Řešení tohoto problému

Mezi možná řešení toho, že spojka zabírá nahoře patří následující:

1. Kompletní výměna spojky

Jedním z poměrně častých mýtů je to, že když spojka zabírá nahoře, už dosloužila a přišel čas na její výměnu. Někdy opravdu není jiné cesty než výměna kompletní spojky, ale v některých případech je možné problém vyřešit i jinými a méně nákladnými způsoby. V autorizovaných servisech se kompletní výměna spojky může pohybovat kolem 10.000 Kč. Ne vždy je totiž možné vyměnit jen poškozené díly a musí se tedy nahradit celá spojková sada.

2. Výměna ložiska spojky nebo ovládací vidlice

Řešením může být pouhá výměna ložiska spojky. Nutné je zároveň i zkontrolovat ostatní díly spojky, a to včetně ovládací vidlice. V některých případech je potřeba vyměnit i právě ovládací vidlici.  

3. Úprava nastavení spojkového pedálu

V tomto ohledu se vyplatí zkontrolovat správné nastavení chodu spojkového pedálu. V případě, že je pedál příliš nízko nebo naopak moc vysoko, může se to negativně promítnout do jeho funkčnosti.

4. Nastavení výšky spojkového pedálu

U některých aut je možné nastavit výšku spojkového pedálu. V takovém případě zkontroluj, jestli je spojkový pedál správně nastavený. V případě, že se jedná o mechanickou spojku, zkontroluj také táhlo a jeho nastavení.

5. Diagnostika hydraulického systému

Další možností řešení je zkontrolování, zda nejsou hadice prasklé nebo uvolněné. V případě, že je poškozený hydraulický válec, je nutná jeho výměna.

Ověřeno zákazníky

100% zákazníků doporučuje náš e‑shop na základě recenzí.
4,9
celková spokojenost s obchodem
2,2 průměrná doba dodání ve dnech